Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Det här är Jobin. Jobin är en gratis sida för dig som söker jobb. Du kan läsa alla texter utan att skapa konto. Se vad du kan göra här

Vad står i ett anställningsavtal?

Vad ett anställningsavtal är, vad du ska leta efter innan du skriver under, och varför du ska be om en kopia.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Ett anställningsavtal är ett papper som visar vad du och din arbetsgivare kommit överens om. Här förklarar vi vad du ska titta på innan du skriver under.

Vad är ett anställningsavtal?

Ett anställningsavtal är ett papper, eller ett dokument på datorn.

Det visar vad du och arbetsgivaren har kommit överens om.

Båda skriver under. Då gäller det som står i avtalet.

Vad ska stå i avtalet?

Ett bra avtal ska visa:

  • Vilket jobb du ska göra. Din titel och dina uppgifter.
  • Hur mycket du ska jobba. Heltid eller deltid. Vilka dagar och tider.
  • Vad du får i lön. Beloppet, och när du får det.
  • När du börjar jobba. Ditt första datum.
  • Vilken sorts anställning det är. Fast jobb, eller en tid på prov.

Vad betyder "på prov"?

En anställning på prov kallas provanställning.

Det betyder att du och arbetsgivaren testar varandra en tid. Efter den tiden kan anställningen bli fast, eller ta slut.

Det ska stå tydligt i avtalet om jobbet är på prov eller fast.

Måste jag skriva under direkt?

Nej. Du får läsa avtalet i lugn och ro innan du skriver under.

Känns något oklart? Fråga arbetsgivaren. Du kan också ta hem avtalet och läsa det en gång till.

Är du med i facket kan de titta på avtalet innan du skriver under.

Vad gör jag om något är fel eller oklart?

Fråga arbetsgivaren direkt. Det är bättre att fråga en gång för mycket än att undra i efterhand.

Skriv inte under om du inte förstår vad som står.

Får jag en egen kopia?

Ja. Be alltid om en kopia av avtalet när du har skrivit under.

Spara kopian. Du kan behöva den senare, till exempel om något blir fel med lönen.

Vad gör jag nu?

Läs igenom hela avtalet innan du skriver under. Kolla jobb, arbetstid, lön, startdatum och om det är fast eller på prov. Be om en kopia.

Vanliga frågor

Måste avtalet vara skriftligt?

Arbetsgivaren ska ge dig skriftlig information om jobbet. Ett skriftligt avtal är tryggast för dig.

Kan jag ångra mig efter jag skrivit under?

Det är svårt. Läs därför noga innan du skriver under. Är du osäker, fråga någon du litar på först.

Checklista

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.