Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

När du blir sjuk på jobbet

Vad gör du om du blir sjuk? Här är reglerna och vad du ska säga.

1 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Alla blir sjuka ibland. Här är vad du ska göra om du blir sjuk och inte kan jobba.

Om du blir sjuk

Steg 1: Ring din chef

Ring så tidigt du kan. Helst innan ditt arbetspass börjar. Säg att du är sjuk och inte kan jobba.

Vad säger jag?

Du behöver INTE berätta exakt vad du har.

Du kan säga:

Steg 2: Vila hemma

Stanna hemma. Vila. Bli frisk.

Karensdagen

Den första sjukdagen får du ingen lön. Det kallas karensdag.

Dag 2-14: Du får sjuklön från arbetsgivaren. Det är 80% av din vanliga lön.

Om du är sjuk länge

Dag 1-14

Din arbetsgivare betalar sjuklön.

Dag 8

Om du är sjuk mer än 7 dagar: Du behöver ett läkarintyg. Gå till vårdcentralen.

Dag 15 och framåt

Nu betalar Försäkringskassan istället. Du måste ansöka hos dem.

Sjukanmälan

Många arbetsplatser vill att du sjukanmäler dig:

Fråga din chef hur du gör hos er.

Om ditt barn blir sjuk

Du kan stanna hemma med sjukt barn. Det kallas VAB (vård av barn). Du får pengar från Försäkringskassan.

Säg till din chef: "Mitt barn är sjukt. Jag behöver vabba idag."

Viktiga ord

OrdBetydelse
SjuklönPengar du får när du är sjuk
KarensdagFörsta sjukdagen (ingen lön)
LäkarintygPapper från doktor
VABVård av barn

Tips

Kom ihåg

Det är okej att vara sjuk. Alla blir sjuka ibland. Det viktiga är att du berättar för din chef.

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.