Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Ditt första jobb i Sverige

Du är ny i Sverige och vill jobba. Här är tips för att hitta ditt första jobb.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Att hitta jobb i ett nytt land kan vara svårt. Men det går! Här är tips för dig som är ny i Sverige.

Var hittar du jobb?

Platsbanken

Arbetsförmedlingens jobbsida.

Företagens hemsidor

Gå till företag du vill jobba på. Titta om de har "Lediga jobb" eller "Careers".

Bemanningsföretag

De hjälper dig hitta jobb. Du jobbar för dem, men är på olika företag. Exempel: Manpower, Adecco, Randstad.

Nätverk

Berätta för alla du känner att du söker jobb. Vänner, grannar, personer på SFI.

Vad behöver du?

Personnummer

Du får det från Skatteverket. Många jobb kräver personnummer.

CV

Ett papper som berättar om dig.

Referens

En person som kan säga att du är bra. Det kan vara en tidigare chef eller lärare.

Ibland:

Tips för att hitta jobb

Börja enkelt

Första jobbet behöver inte vara drömjobbet. Börja med det du kan få. Sedan kan du byta till något bättre.

Lär dig svenska

Ju mer svenska du kan, desto lättare blir det. Gå på SFI. Prata med grannar. Titta på svensk TV.

Sök många jobb

Du kommer få nej många gånger. Det är normalt. Fortsätt söka.

Var tålmodig

Det tar tid. Ge inte upp.

Vanliga jobb för nybörjare

Många av dessa jobb behöver inte så mycket svenska i början.

Vem kan hjälpa dig?

Arbetsförmedlingen

De kan hjälpa dig hitta jobb. De har kurser och praktik. Det är gratis.

SFI (Svenska för invandrare)

Lär dig svenska gratis. Bra att göra medan du söker jobb.

Din kommun

Många kommuner har hjälp för nyanlända. Fråga på kommunens hemsida.

Föreningar

Det finns föreningar som hjälper nya svenskar. De kan hjälpa med CV och jobbsökning.

Vanliga frågor

Behöver jag prata perfekt svenska? Nej. Men mer svenska = fler jobbmöjligheter. Vissa jobb kräver mycket svenska. Andra inte.

Jag har utbildning från mitt hemland. Kan jag använda den? Ja, ofta. Men ibland behöver du få den "validerad". Arbetsförmedlingen kan hjälpa dig med det.

Jag får bara nej. Vad ska jag göra? Fortsätt försöka. Be om hjälp med ditt CV. Öva på intervjuer. Det är normalt att få många nej.

Kom ihåg

Du klarar detta!

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.