Är du inskriven hos Arbetsförmedlingen ska du berätta vad du gjort för att söka jobb. Det kallas aktivitetsrapport. Här förklarar vi hur det fungerar.
Vad är en aktivitetsrapport?
En aktivitetsrapport är ett formulär.
I formuläret skriver du vad du har gjort för att söka jobb.
Du fyller i det på Arbetsförmedlingens hemsida, under "Mina sidor".
Vem måste rapportera?
Du som är inskriven hos Arbetsförmedlingen och får pengar ska rapportera. Till exempel a-kassa eller aktivitetsstöd.
Aktivitetsstöd är pengar du kan få när du är med i ett program hos Arbetsförmedlingen.
Är du osäker om det gäller dig? Fråga din handläggare. En handläggare är personen på Arbetsförmedlingen som hjälper just dig.
Hur ofta ska jag rapportera?
Du ska rapportera en gång i månaden.
Rapporten ska skickas in i början av varje månad, för månaden innan.
Exakt sista dag kan skilja. Kolla alltid datumet på "Mina sidor" så du inte missar det.
Vad skriver jag i rapporten?
Du skriver vad du har gjort för att söka jobb den senaste månaden. Till exempel:
- Vilka jobb du har sökt
- Vilka företag du har kontaktat
- Om du har varit på en intervju
- Om du har gått en kurs eller praktik
Skriv gärna ner det du gör direkt. Då blir det lättare att fylla i rapporten senare.
Vad händer om jag glömmer?
Missar du att skicka in rapporten i tid kan du bli av med pengar en tid.
Första gången du missar kan du få en varning. Missar du igen kan det påverka pengarna du får.
Glömmer du helt kan Arbetsförmedlingen höra av sig och fråga vad som hänt.
Vad gör jag om jag inte hann?
Kontakta Arbetsförmedlingen så fort du kan. Berätta vad som hände.
Ibland kan du förklara varför du missade, till exempel om du var sjuk. Berätta det för din handläggare.
Vad gör jag nu?
Skriv ner varje jobb du söker, samma dag du söker det. Då blir det lättare att fylla i aktivitetsrapporten varje månad.
Vanliga frågor
Var fyller jag i rapporten?
På arbetsformedlingen.se, under "Mina sidor". Du loggar in med BankID eller andra uppgifter.
Kan någon hjälpa mig?
Ja. Din handläggare kan hjälpa dig. Du kan också be om tolk om du behöver det.
Checklista
- Skriv ner varje jobb du söker samma dag
- Logga in på Mina sidor hos Arbetsförmedlingen
- Fyll i vad du gjort i aktivitetsrapporten
- Skicka in rapporten i början av månaden
- Kontakta Arbetsförmedlingen om du missar
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.