Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Det här är Jobin. Jobin är en gratis sida för dig som söker jobb. Du kan läsa alla texter utan att skapa konto. Se vad du kan göra här

Vad är a-kassa?

Vad a-kassa betyder, varför du bör bli medlem innan du blir arbetslös, och hur du gör för att gå med.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

A-kassa betyder arbetslöshetskassa. Det är en förening som kan betala pengar till dig om du blir utan jobb. Här förklarar vi hur det fungerar.

Vad är a-kassa?

A-kassa är kort för arbetslöshetskassa.

En a-kassa är en förening. Föreningen kan betala pengar till dig om du blir arbetslös.

Det finns många olika a-kassor. De flesta hör till en bransch eller ett yrke.

Är a-kassa och fack samma sak?

Nej. A-kassa och fack är två olika saker.

Facket jobbar för bättre villkor på jobbet. Till exempel lön och rättigheter.

A-kassan är en försäkring mot arbetslöshet. Den kan betala pengar när du inte har jobb.

Du kan vara med i facket utan att vara med i a-kassan. Du kan vara med i a-kassan utan att vara med i facket.

Varför ska jag gå med innan jag blir arbetslös?

Är du medlem i en a-kassa en tid innan du blir arbetslös kan du få mer pengar.

Väntar du med att gå med kan du få mindre pengar, eller ingenting från just den kassan.

Därför är det bra att gå med så fort du får ett jobb. Vänta inte.

Måste jag vara medlem för att få pengar alls?

Nej. Det finns en kassa som heter Alfa-kassan. Den är öppen för alla, även om du inte har varit medlem någonstans tidigare.

Har du inte varit medlem kan du ändå söka pengar där. Men beloppet blir ofta lägre än om du varit medlem en tid.

Fråga alltid a-kassan vad som gäller just dig.

Hur blir jag medlem?

  • Hitta en a-kassa som passar ditt yrke. Osäker på vilken? Alfa-kassan tar emot alla.
  • Gå till a-kassans hemsida.
  • Ansök om medlemskap.
  • Betala din avgift varje månad.

Vad gör jag nu?

Leta upp en a-kassa som passar dig och bli medlem så snart du kan. Vänta inte tills du blir av med jobbet.

Är du redan arbetslös? Kontakta en a-kassa ändå. Fråga vad som gäller för dig.

Vanliga frågor

Kostar det att vara med i en a-kassa?

Ja, du betalar en avgift varje månad. Fråga din a-kassa hur mycket det kostar.

Kan jag byta a-kassa?

Ja. Byter du yrke kan du behöva byta a-kassa. Fråga a-kassan hur du gör.

Checklista

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.