Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Arbetsförmedlingen – hur fungerar det?

En enkel guide om Arbetsförmedlingen och hur de kan hjälpa dig.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Arbetsförmedlingen hjälper dig hitta jobb. Här förklarar vi hur det fungerar.

Vad är Arbetsförmedlingen?

Arbetsförmedlingen är en myndighet. De hjälper människor hitta jobb. De hjälper företag hitta arbetare.

Deras hjälp är gratis.

Vad kan de hjälpa med?

Hur kommer du igång?

Steg 1: Skapa konto

Gå till arbetsformedlingen.se Klicka på "Logga in" Skapa ett konto med BankID

Steg 2: Registrera dig

Fyll i information om dig:

Steg 3: Träffa en handläggare

Du får träffa någon som hjälper dig. Ni gör en plan tillsammans.

Platsbanken

Platsbanken är deras jobbsida. Här kan du:

Du kan använda Platsbanken utan att vara inskriven.

Pengar medan du söker jobb

A-kassa

Om du jobbat tidigare kan du få a-kassa. Du betalar till a-kassan när du jobbar. Du får pengar när du inte har jobb.

Aktivitetsstöd

Om du är med i ett program hos Arbetsförmedlingen. Du får pengar medan du gör programmet.

Praktik

Praktik = du jobbar utan lön för att lära dig. Fördelar:

Utbildningar

Arbetsförmedlingen kan betala för:

Fråga din handläggare vad som finns.

Tips

Vanliga frågor

Måste jag vara med hos Arbetsförmedlingen? Nej. Men om du vill ha deras hjälp eller pengar, ja.

Kan de tvinga mig ta ett jobb? De kan föreslå jobb. Om du säger nej utan bra anledning kan du förlora pengar.

Jag förstår inte allt. Finns det tolk? Ja. Du kan be om tolk till möten.

Kontakt

Webb: arbetsformedlingen.se Telefon: 0771-416 416 Du kan välja språk på telefon.

Kom ihåg

Arbetsförmedlingen är till för att hjälpa dig. Be om hjälp om du behöver. Ställ frågor om du inte förstår.

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.