Hur söker man jobb?
Att söka jobb kan vara svårt. Men du kan lära dig! Här är en enkel guide.
Steg 1: Hitta jobb
Du kan hitta jobb på:
- Den här sidan (Jobin)
- Arbetsförmedlingen
- Företagens hemsidor
Steg 2: Läs annonsen
Läs annonsen noga. Titta på:
- Vad ska du göra på jobbet?
- Vad behöver du kunna?
- Var är jobbet?
- När börjar jobbet?
Steg 3: Gör ditt CV redo
Ditt CV ska passa jobbet. Lägg till saker som chefen vill se.
Steg 4: Skriv ett brev
Skriv ett kort brev. Berätta:
- Vem du är
- Varför du vill ha jobbet
- Varför du passar för jobbet
Steg 5: Skicka ansökan
Skicka ditt CV och brev. Oftast gör du det på en hemsida.
Steg 6: Vänta
Nu får du vänta. Det kan ta några veckor. Sök fler jobb medan du väntar.
Om du får svar
Grattis! Du kanske får komma på intervju. Intervju = ett möte där chefen pratar med dig.
Om du inte får svar
Det är okej. Det händer alla. Fortsätt söka andra jobb. Varje ansökan är bra övning.
Tips
- Sök många jobb.
- Fråga din konsulent om hjälp.
- Ge inte upp!
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.