Vad är ett CV?
Ett CV är ett papper om dig.
Det berättar vem du är. Det berättar vad du har gjort. Det berättar vad du kan.
Varför behöver du ett CV?
När du söker jobb vill chefen veta:
- Vad heter du?
- Vad har du jobbat med förut?
- Vad har du lärt dig i skolan?
- Vad är du bra på?
Ditt CV svarar på dessa frågor.
Vad ska ett CV ha?
1. Ditt namn Skriv ditt för- och efternamn.
2. Telefonnummer Så chefen kan ringa dig.
3. E-post Så chefen kan skriva till dig.
4. Dina jobb Skriv vilka jobb du har haft. Skriv det senaste jobbet först.
5. Din skola Skriv vilken skola du gått i. Skriv vad du läste.
6. Vad du kan Skriv vad du är bra på. Till exempel: körkort, datorer, språk.
Tips
- Gör ditt CV kort. Max 2 sidor.
- Skriv tydligt.
- Låt någon läsa ditt CV.
- Ändra ditt CV för varje jobb.
Behöver du hjälp?
Prata med din konsulent. De hjälper dig att göra ett bra CV.
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.