Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Vad är ett personligt brev?

En enkel guide om personliga brev.

1 min läsning Lätt svenska Gratis
Personligt brev — kom igång

Vad är ett personligt brev?

Ett personligt brev är ett kort brev till chefen. Du skickar det tillsammans med ditt CV.

Varför behöver du skriva ett?

I brevet kan du berätta:

CV:t visar vad du gjort. Brevet visar vem du är.

Hur skriver du ett brev?

1. Börja med hälsning Skriv: "Hej!" eller "Till [företagets namn]"

2. Skriv varför du söker Exempel: "Jag söker jobbet som [titel] hos er."

3. Berätta lite om dig Vad har du gjort förut? Vad kan du?

4. Skriv varför du passar Varför är du bra för just det här jobbet?

5. Avsluta snyggt Skriv: "Jag hoppas vi kan ses för en intervju." Skriv ditt namn.

Exempel på kort brev

"Hej!

Jag heter Anna och söker jobbet som butiksbiträde.

Jag har jobbat i butik förut. Jag gillar att prata med människor. Jag är alltid i tid.

Jag tror att jag passar bra hos er. Jag hoppas vi kan ses.

Vänliga hälsningar, Anna"

Tips

Behöver du hjälp?

Vår brev-generator kan hjälpa dig. Eller prata med din konsulent.

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.