Vad händer på en intervju?
En intervju är ett möte. Du träffar en chef eller någon från företaget. De vill lära känna dig.
Innan intervjun
Dag innan:
- Ta reda på var intervjun är.
- Välj kläder som är rena och fina.
- Sov ordentligt.
Samma dag:
- Ät frukost.
- Kom i tid. Helst 10 minuter tidigt.
- Ta med ditt CV.
Under intervjun
Chefen kommer ställa frågor. Vanliga frågor:
"Berätta om dig själv" Säg:
- Vad du heter
- Vad du gjort förut
- Varför du söker jobbet
"Varför vill du jobba här?" Säg något bra om företaget. Till exempel: "Jag gillar att ni..."
"Vad är du bra på?" Berätta om något du kan. Till exempel: "Jag är bra på att..."
"Har du frågor?" Ställ en fråga till chefen. Till exempel: "Hur ser en vanlig dag ut?"
Tips under intervjun
- Titta på personen när du pratar.
- Le ibland.
- Lyssna noga på frågorna.
- Svara lugnt. Du behöver inte stressa.
- Det är okej att säga "Kan du förklara frågan?"
Efter intervjun
Skicka ett kort meddelande. Skriv: "Tack för intervjun. Det var trevligt att träffas."
Om du är nervös
Det är normalt att vara nervös. Andas djupt. Tänk: "Jag ska göra mitt bästa."
Din konsulent kan öva intervju med dig. Fråga om du vill ha hjälp!
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.