Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Det här är Jobin. Jobin är en gratis sida för dig som söker jobb. Du kan läsa alla texter utan att skapa konto. Se vad du kan göra här

Vad är praktik?

Vad praktik betyder, om du får lön, vem som bestämmer, och hur praktik ibland kan leda till jobb.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
Jobbsök — kom igång

Praktik betyder att du är på en arbetsplats för att lära dig ett jobb. Här förklarar vi hur det fungerar och hur praktik ibland kan leda vidare.

Vad är praktik?

Praktik betyder att du är på en arbetsplats en tid.

Du lär dig hur jobbet fungerar genom att vara med och göra uppgifter.

Får jag lön för praktiken?

Oftast inte. De flesta praktikplatser ger ingen lön från arbetsgivaren.

Har du praktik genom Arbetsförmedlingen kan du i stället få pengar från Försäkringskassan under tiden. Fråga din handläggare vad som gäller för dig.

Vem bestämmer om jag får praktik?

Har du praktik genom Arbetsförmedlingen är det Arbetsförmedlingen som bestämmer om du får göra den.

Du, din handläggare och arbetsgivaren pratar tillsammans om hur praktiken ska läggas upp.

Vad kan jag lära mig på en praktik?

På en praktik kan du lära dig:

  • Hur ett jobb fungerar i verkligheten
  • Nya kunskaper och färdigheter
  • Hur en arbetsplats i Sverige fungerar
  • Att prata svenska i vardagen, om du övar det

Kan praktik leda till jobb?

Ja, ibland. Vissa får jobb på samma plats efter praktiken.

Det är inget som är säkert. Men du kan göra mycket själv för att öka chansen.

Hur ökar jag chansen att få jobb efter praktiken?

  • Kom i tid varje dag.
  • Fråga om du är osäker på en uppgift.
  • Visa att du vill lära dig.
  • Berätta för de anställda att du är intresserad av jobb där.
  • Gör ditt bästa, även med enkla uppgifter.

Vad gör jag nu?

Prata med din handläggare om praktik kan vara något för dig. Under praktiken: kom i tid, fråga när du undrar över något, och visa att du vill lära dig.

Vanliga frågor

Måste jag ta emot en praktikplats jag blir erbjuden?

Prata med din handläggare om du är tveksam. Ni pratar igenom vad som passar dig.

Är jag försäkrad under praktiken?

Ja, du är försäkrad om en olycka skulle hända. Fråga din handläggare vad som gäller.

Checklista

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.