Ett CV är ett papper där du skriver om dig själv. Du berättar vad du har jobbat med. Du berättar vad du har lärt dig.
Vad är ett CV?
CV är ett annat ord för meritförteckning. I ditt CV skriver du:
- Ditt namn
- Var du bor
- Ditt telefonnummer
- Din e-post
Du skriver också:
- Vilka jobb du har haft
- Vilka utbildningar du har gått
- Vad du är bra på
Så börjar du
Steg 1: Samla information
Tänk på:
- Vilka jobb har du haft?
- Vilka skolor har du gått i?
- Vad kan du? (Till exempel: köra bil, prata engelska, använda dator)
Steg 2: Skriv om dig själv
Börja med en kort text om dig. Tre till fem meningar.
Exempel: "Jag heter Anna. Jag har jobbat i butik i fem år. Jag gillar att träffa människor. Jag är pålitlig och kommer alltid i tid."
Steg 3: Skriv om dina jobb
Börja med det senaste jobbet. Skriv:
- Vad företaget heter
- Vad du gjorde där
- När du jobbade där
Exempel: ICA Maxi, Stockholm Kassör 2020 - 2023
Jag hjälpte kunder i kassan. Jag fyllde på varor. Jag svarade på kunders frågor.
Steg 4: Skriv om din utbildning
Exempel: Komvux, Stockholm Svenska för invandrare (SFI) 2018 - 2019
Steg 5: Skriv vad du kan
Exempel:
- Jag talar svenska och arabiska
- Jag kan använda dator
- Jag har körkort
Tips
- Skriv tydligt
- Använd punktlistor
- Läs igenom innan du skickar
- Be någon läsa och ge tips
- Använd CV-verktyget i portalen
Var får du hjälp?
- Din arbetskonsulent kan hjälpa dig
- Använd CV-verktyget i portalen
- Biblioteket har ofta gratishjälp
Kom ihåg
Du behöver inte ha perfekt svenska. Det viktigaste är att det är tydligt. Be om hjälp om du behöver!
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.