Det är vanligt att få nej på jobbansökningar. Det betyder inte att något är fel på dig. Här får du tips på hur du hanterar det.
Varför får man nej?
Det finns många anledningar:
- Många sökte samma jobb
- De hade redan bestämt sig
- Du hade inte rätt erfarenhet just nu
- Det var inte rätt tidpunkt
Det är sällan för att du gjorde fel.
Hur känns det?
Det är normalt att känna sig ledsen. Det är normalt att känna sig arg. Det är normalt att tvivla på sig själv.
Alla dessa känslor är okej. Men de säger inte sanningen om dig.
Vad kan du göra?
1. Låt dig vara ledsen en stund
Det är okej att vara besviken. Ta en dag. Gör något du gillar.
2. Prata med någon
Prata med en vän. Prata med din konsulent. Berätta hur du känner.
3. Tänk på vad du lärt dig
- Var ansökan bra?
- Kan du göra något bättre nästa gång?
- Vad gick bra?
4. Fortsätt söka
Varje ansökan är en chans. Ju fler du söker, desto större chans.
Vad du kan säga till dig själv
- "Ett nej betyder inte att jag är dålig"
- "Det fanns många sökande"
- "Jag kommer hitta rätt jobb"
- "Jag lär mig något för varje gång"
Tips
- Fira när du skickar en ansökan (inte bara när du får ja)
- Skriv ner tre saker du är bra på
- Ge dig själv en paus från jobbsökning ibland
- Be om hjälp om du behöver
Var får du hjälp?
- Din arbetskonsulent
- Vänner och familj
- Vårdcentralen om du mår väldigt dåligt
Kom ihåg
Att söka jobb tar tid. De flesta får många nej innan de får ja. Du är inte ensam. Fortsätt försöka!
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.