Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Så klarar du jobbintervjun

En enkel guide till jobbintervjun. Vad händer och vad säger du?

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Grattis! Du har blivit kallad till intervju. Det betyder att företaget vill träffa dig. Här får du tips på hur du förbereder dig.

Vad är en jobbintervju?

En jobbintervju är ett möte. Du träffar någon från företaget. De vill lära känna dig. De vill veta om du passar för jobbet.

Du får också ställa frågor. Du kan fråga om jobbet.

Innan intervjun

1. Läs om företaget

Gå till deras hemsida. Läs om vad de gör. Då kan du prata om företaget på intervjun.

2. Läs jobbannonsen igen

Vad söker de? Tänk på hur du kan visa att du passar.

3. Öva på att berätta om dig

De kommer fråga: "Berätta om dig själv." Förbered ett kort svar.

Exempel: "Jag heter Ahmed. Jag har jobbat i lager i tre år. Jag gillar att jobba i grupp. Jag är noggrann och jobbar snabbt."

4. Förbered kläder

Klä dig snyggt och rent. Välj kläder som passar för jobbet.

5. Ta reda på var du ska

Kolla adressen. Kolla hur du tar dig dit. Kom 10 minuter före tiden.

Vanliga frågor

"Berätta om dig själv" Berätta kort om dig. Säg ditt namn, vad du gjort och vad du är bra på.

"Varför vill du ha det här jobbet?" Säg vad du gillar med jobbet. Säg varför du passar.

"Vad är du bra på?" Tänk på dina starka sidor. Till exempel: pålitlig, snabb, noggrann.

"Vad kan du bli bättre på?" Var ärlig. Berätta något du vill lära dig. Visa att du vill utvecklas.

Under intervjun

Fråga om du inte förstår

Om du inte förstår en fråga, säg:

Det är helt okej.

Frågor du kan ställa

Efter intervjun

Tips

Kom ihåg

Du har blivit kallad för att de gillade din ansökan. De tror att du kan passa. Visa vem du är!

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.