Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Vanliga frågor på intervju

Förbered dig på vanliga intervjufrågor. Med exempel på bra svar.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Här är frågor du ofta får på jobbintervju. Läs och öva!

"Berätta om dig själv"

Vad vill de veta?

De vill veta lite om dig som person. Fokusera på jobbrelaterat.

Bra svar (exempel):

"Jag heter Sara. Jag har jobbat som städare i 3 år. Jag gillar att vara noggrann. Folk säger att jag är pålitlig och alltid kommer i tid."

Tips:

"Varför vill du ha det här jobbet?"

Vad vill de veta?

De vill veta att du verkligen vill jobba HÄR. Inte bara att du vill ha ETT jobb.

Bra svar (exempel):

"Jag gillar att jobba med kunder. Er butik har bra rykte. Jag vill vara en del av ert team."

Tips:

"Vad är du bra på?"

Vad vill de veta?

De vill veta dina starka sidor.

Bra svar (exempel):

"Jag är bra på att vara i tid. Jag är pålitlig. Om jag säger att jag gör något, så gör jag det. Jag lär mig nya saker snabbt."

Tips:

"Vad är du mindre bra på?"

Vad vill de veta?

De vill veta om du känner dig själv. De vill se att du kan förbättras.

Bra svar (exempel):

"Jag blir ibland nervös när jag pratar inför grupp. Men jag övar på det. Det blir lite bättre varje gång."

Tips:

"Varför ska vi anställa dig?"

Vad vill de veta?

De vill veta vad du kan ge dem.

Bra svar (exempel):

"Jag är pålitlig och jobbar hårt. Jag har erfarenhet av liknande jobb. Jag vill verkligen jobba här och göra ett bra jobb."

Tips:

"Har du några frågor?"

Varför frågar de?

De vill se att du är intresserad.

Bra frågor att ställa:

Tips:

Övning gör mästare

Du klarar det!

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.