När du söker jobb behöver du skriva mail. Här är tips för att skriva bra mail.
Viktiga delar i ett mail
1. Ämnesrad
Det första arbetsgivaren ser. Skriv vad mailet handlar om.
Exempel: "Ansökan: Butiksmedarbetare" "Fråga om praktikplats" "Tack för intervjun"
2. Hälsning
Börja med en hälsning.
Om du vet namnet: "Hej Anna!" "Hej Erik Svensson,"
Om du inte vet namnet: "Hej!" "Hej där!"
3. Meddelande
Skriv ditt meddelande. Var kort och tydlig. En sak per stycke.
4. Avslutning
Avsluta snyggt.
Exempel: "Med vänliga hälsningar" "Vänliga hälsningar" "Tack på förhand"
5. Ditt namn
Skriv ditt namn sist. Du kan också skriva telefonnummer.
Exempel: Skicka ansökan
Ämne: Ansökan: Städare
Hej!
Jag vill söka jobbet som städare som ni har på Platsbanken.
Jag bifogar mitt CV och personligt brev.
Hör gärna av er om ni har frågor.
Med vänliga hälsningar, Sara Andersson 070-123 45 67
Exempel: Fråga om status
Ämne: Fråga om min ansökan - Butiksmedarbetare
Hej!
Jag sökte jobbet som butiksmedarbetare för två veckor sedan.
Jag undrar om ni har hunnit titta på min ansökan?
Jag är fortfarande mycket intresserad av jobbet.
Vänliga hälsningar, Ahmed Hassan 073-456 78 90
Exempel: Tack efter intervju
Ämne: Tack för intervjun
Hej Maria!
Tack för att jag fick komma på intervju idag.
Det var intressant att höra mer om jobbet. Jag vill gärna jobba hos er.
Hör av dig om du har fler frågor.
Med vänliga hälsningar, Li Chen
Tips
Gör så här:
- Skriv kort och enkelt
- Läs igenom innan du skickar
- Kolla stavning
- Bifoga rätt filer
- Svara snabbt på mail
Gör inte så här:
- Skriv inte VERSALER (det ser argt ut)
- Använd inte smileys 😊 i jobbmail
- Skriv inte för långt
- Glöm inte bilagorna
Vanliga misstag
Fel ämnesrad: ❌ (tom) ❌ "Hej" ✅ "Ansökan: Lagerarbetare"
Fel hälsning: ❌ "Tjenare!" ❌ "Yo!" ✅ "Hej!"
Fel avslutning: ❌ "Hej då" ❌ "Puss" ✅ "Med vänliga hälsningar"
Ord som är bra att kunna
| Svenska | Betydelse |
|---|---|
| Bifogar | Skickar med |
| Ansökan | När du söker jobb |
| Hör av dig | Kontakta mig |
| Vänliga hälsningar | Snällt sätt att avsluta |
Sammanfattning
Ett bra jobbmail har:
- Tydlig ämnesrad
- Hälsning
- Kort meddelande
- Snäll avslutning
- Ditt namn och nummer
Läs alltid igenom innan du skickar!
Gör det här i Jobin
Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.