Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Vad är ett CV?

En enkel förklaring av vad ett CV är och varför du behöver det.

1 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

CV är viktigt när du söker jobb. Här förklarar vi vad det är.

Vad betyder CV?

CV kommer från latin: "Curriculum Vitae". Det betyder "ditt livs berättelse".

På svenska säger vi också "meritförteckning".

Vad är ett CV?

Ett CV är ett papper om dig. Det berättar:

Varför behöver du ett CV?

Arbetsgivare vill veta saker om dig. De har inte tid att träffa alla. De läser CV först.

Om de gillar ditt CV, kanske de ringer dig.

Vad ska stå i ett CV?

1. Ditt namn

Skriv det stort överst.

2. Kontaktinfo

3. Jobb du haft

4. Skolor du gått

5. Vad du kan

Hur långt ska ett CV vara?

1-2 sidor. Inte mer.

Hur ska det se ut?

Tips

Var får du hjälp?

Kom ihåg

Du behöver inte perfekt svenska. Det viktigaste är att det är tydligt och sant.

Du klarar det!

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.