Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

10 tips för ett bra CV

Enkla tips som gör ditt CV bättre. Lätt att förstå och följa.

1 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Här är 10 tips för att göra ditt CV bättre. Följ dem – och fler arbetsgivare kommer vilja träffa dig!

Tips 1: Skriv ditt namn stort

Ditt namn ska vara lätt att se. Skriv det överst. Använd stor text.

Tips 2: Lägg till kontaktinfo

Skriv:

Du behöver inte skriva hela adressen.

Tips 3: Senaste jobbet först

Börja med det senaste jobbet. Sedan det jobbet innan. Den ordningen kallas "omvänd kronologisk".

Tips 4: Skriv vad du gjorde

Berätta inte bara VAR du jobbade. Berätta VAD du gjorde.

Dåligt exempel: "ICA Maxi, kassör"

Bra exempel: "ICA Maxi, kassör

Tips 5: Använd siffror

Siffror gör CV:t starkare.

Dåligt: "Jag hade många kunder"

Bra: "Jag hjälpte cirka 50 kunder varje dag"

Tips 6: Max två sidor

Ditt CV ska inte vara för långt. 1-2 sidor räcker. Skriv det viktigaste.

Tips 7: Enkel layout

Använd en enkel design. Inga konstiga färger. Inga konstiga typsnitt. Det ska vara lätt att läsa.

Tips 8: Inga stavfel

Stavfel ser oprofessionellt ut. Läs igenom flera gånger. Be någon annan läsa också.

Du kan använda stavningskontroll i Word.

Tips 9: Anpassa till jobbet

Olika jobb = olika CV. Ändra lite varje gång. Lyft det som passar jobbet.

Om jobbet kräver "kundservice": Skriv om din kundservice-erfarenhet.

Tips 10: Spara rätt

Spara som PDF. Då ser det likadant ut överallt. Namnge filen rätt: "CV_Anna_Andersson.pdf"

Sammanfattning

  1. Namn stort
  2. Kontaktinfo
  3. Senaste först
  4. Berätta vad du gjorde
  5. Använd siffror
  6. Max 2 sidor
  7. Enkel design
  8. Inga stavfel
  9. Anpassa till jobbet
  10. Spara som PDF

Följ dessa tips – och ditt CV blir bättre!

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.