Hoppa till innehållet
Jobin Öppna Jobin

Det här är Jobin. Jobin är en gratis sida för dig som söker jobb. Du kan läsa alla texter utan att skapa konto. Se vad du kan göra här

Lön och skatt – vad är brutto och netto?

Skillnaden mellan bruttolön och nettolön, vad ett lönebesked visar, och vad du gör om lönen blir fel.

2 min läsning Lätt svenska Gratis
CV-byggaren — kom igång

Lönen du hör talas om i en jobbannons är inte samma summa som kommer till ditt konto. Här förklarar vi varför, och vad du gör om lönen blir fel.

Vad är lön?

Lön är pengarna du får för att jobba.

Lönen står ofta i ditt anställningsavtal.

Vad är skillnaden på brutto och netto?

Bruttolön är lönen innan skatten är borttagen. Det är den summan du oftast hör om, till exempel i en jobbannons.

Nettolön är det som blir kvar när skatten är borttagen. Det är den summan som kommer till ditt bankkonto.

Nettolönen är alltid lägre än bruttolönen.

Vad är skatt?

Skatt är pengar som går till staten och kommunen.

Pengarna används till sådant som skolor, sjukvård och vägar.

Din arbetsgivare drar av skatten från din lön innan du får pengarna. Du behöver inte betala skatten själv.

Vad är ett lönebesked?

Ett lönebesked är ett papper eller ett dokument du får varje gång du får lön.

Där kan du se:

  • Hur mycket du har jobbat
  • Din bruttolön
  • Hur mycket skatt som dragits
  • Din nettolön, det du får på kontot

När kommer lönen?

De flesta får lön en gång i månaden.

Datumet står ofta i ditt anställningsavtal. Fråga din arbetsgivare om du är osäker.

Vad gör jag om lönen är fel?

Kontrollera först ditt lönebesked. Stämmer antalet timmar? Stämmer beloppet?

Är något fel, kontakta din chef eller den som sköter lönerna. Gör det så fort du märker felet.

Är du med i facket kan de också hjälpa dig.

Vad gör jag nu?

Spara alla dina lönebesked. Kolla varje gång att timmar och belopp stämmer. Hör av dig direkt om något är fel.

Vanliga frågor

Måste jag betala skatt själv?

Nej. Din arbetsgivare drar av skatten och skickar den vidare åt dig.

Var kan jag få svar på frågor om skatt?

Skatteverket kan svara på frågor om skatt. Din arbetsgivare vet vilken skattetabell som gäller för dig.

Checklista

Gör det här i Jobin

Verktygen nedan hör ihop med den här guiden. De är gratis och du kommer igång direkt.